Pengenalan. Akauntabiliti
ialah sifat yang perlu ada pada setiap individu umumnya. Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat, akauntabiliti dedifinisikan sebagai sifat bertanggungjawab
kepada seseorang atau terhadap sesuatu tindakan, keputusan serta bersedia
memberikan penjelasan atau justifikasi yang diperlukan. Ini bermakna
akauntabiliti ini merujuk kepada individu atau tindakan yang bakal kita
laksanakan. Tanggungjawab di sini bermaksud menjalankan tugas-tugas yang
diarahkan mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Jadi, dapat
disimpulkan bahawa akauntabiliti bermaksud menjalankan tugas yang diarahkan
dengan baik serta dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh pihak yang
tertentu.
Kamus Pelajar Edisi Kedua pula
mendefinisikan akauntabiliti sebagai sifat bertanggungjawab terhadap seseorang
atau sesuatu serta bersedia memberikan penjelasan atau kewajaran yang
diperlukan. Maksud ini hampir sama dengan definisi yang diberikan oleh Kamus
Dewan Edisi Keempat. Seterusnya, menurut Ahmad Sarji (2003), akauntabiliti
bermaksud obligasi seseorang memberi jawapan dan penjelasan mengenai tindakan dan prestasinya.
Beliau menekankan penjelasan yang perlu diberikan setelah seseorang menjalankan
tanggungjawab yang diberikan.
Oleh itu, secara umumnya,
akauntabiliti bermaksud kewajipan menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan
mengikut undang-undang dan peraturan yang telah ditetapkan. Selain itu,
individu tersebut haruslah memastikan tugas-tugas yang dilaksanakan mencapai
objektif yang telah ditetapkan. Jadi, dalam bahasa mudahnya, akauntabiliti
boleh diaggap sebagai amanah yang telah diberikan kepada individu bagi mencapai
matlamat yang telah ditetapkan oleh pihak ketiga. Di sini, kita dapat lihat
betapa pentingnya akauntabiliti terhadap sesuatu profesion bagi memastikan
objektif sesuatu bidang dapat dicapai dengan jayanya. Tidak mengejutkan
sekiranya objektif sesuatu profesion tidak dapat dicapai sekiranya ahli dalam
profesion tersebut tidak mengamalkan profesion ini dengan baik dan jujur. Sesungguhnya kita tidak menyedari
bahawa secara tidak langsung kita semua telah memikul beberapa tanggungjawab
atau amanah yang besar dalam satu masa. Sebagai contoh, akauntabiliti boleh
wujud apabila kita bergelar seorang pelajar, anak, penganut agama, isteri
mahupun seorang pekerja, pendidik khususnya. Mungkin istilah yang digunakan
terlalu tinggi sehingga kita tidak menyedari bahawa sifat itu telah wujud dalam
diri kita sejak kita mengenal dunia ini lagi. Sebagai contoh, tanggungjawab
kita sebagai seorang pelajar dapat dilihat apabila kita belajar dan menyiapkan
tugasan yang diberikan oleh pensayarah.
Secara tidak langsung, kita telah menjalankan amanah yang diberikan mengikut
peraturan ynag telah ditetapkan.
Akauntabiliti Guru terhadap
Masyarakat dan Negara Bagi Menjamin Keharmonian dan Kemakmuran Masyarakat dan
Negara Seperti yang Digariskan dalam Kod Etika Perguruan Berdasarkan
kepada petikan ucapan YAB Tan Sri Dato’ Muhyiddin Haji Mohd Yassin pada
sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan tahun 2013 tersebut, dapatlah dikatakan
bahawa guru merupakan seseorang yang sangat dipandang tinggi dan mulia oleh ibu
bapa dan masyarakat tambahan lagi di negara Malaysia yang mempunyai masyarakat
yang berbilang kaum dan agama. Hal ini adalah kerana tugas dan amanah yang
dipikul oleh seorang guru sangatlah berat dan sukar serta memerlukan komitmen
dan motivasi yang tinggi dalam diri guru sendiri sepertimana yang telah
digariskan dalam kod etika keguruan
berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut (Syed Ismail dan Ahmad Subki Miskon,
2013) :i.
Niat yang betul
ii.
Perlakuan yang baik
iii.
Pengerak ke arah kebaikan
iv.
Memperkotakan apa yang
dikatakan
v.
Berdisiplin dan beradap
vi.
Menghargai dan
bertanggungjawab hasil usaha organisasi
Menurut Mok Soon Sang (2001), pada
masa kini, masyarakat perindustrian yang maju dalam teknologi sedang mengalami
perubahan sosial yang pesat. Oleh itu, sekolah juga memainkan peranan sebagai
agen memodenisasikan masyarakat dalam semua bidang perkembangan dan kemajuan.
Ini bermakna sekolah perlu mementingkan nilai kemasyarakatan dan perkembangan
kualiti murid serta membawa pembaharuan semasa. Di Malaysia, sekolah ditubuhkan
bertujuan memenuhi keperluan masyarakat dan negara. Tanggungjawab sekolah
terhadap masyarakat ialah melahirkan pelajar-pelajar mengikut
keperluan-keperluan yang telah dinyatakan dalam Matlamat Pendidikan Negara.
Justeru
itu, tugas guru semakin bertambah dari semasa ke semasa dalam mendidik anak
bangsa mengikut perubahan zaman bagi melahirkan masyarakat yang maju dan
berkualiti. Guru sebagai tonggak utama sesebuah sekolah perlu sentiasa bersedia
memikul sebarang amanah yang diberikan di samping meningkatkan ilmu pengetahuan
dan prestasi agar menghasilkan generasi yang berkualiti dan mampu menyumbang
kepada masyarakat dan negara.
Seperti
yang dinyatakan oleh Mok Soon Sang (2001), guru-guru yang berpengalaman dan
berdedikasi mampu menyampaikan pengajaran kepada pelajar dengan berkesan.
Motivasi guru sememangnya mampu mendorong pelajar-pelajarnya ke arah pencapaian
yang tinggi. Di bawah bimbingan guru yang baik, pelajar pastinya akan maju
dalam pelajaran mereka. Ini bermakna, guru yang berdedikasi juga merupakan agen
perubahan yang penting dalam meningkatkan prestasi pelajar-pelajarnya.
Akauntabiliti Guru terhadap
Masyarakat Sejak
dahulu sehinggalah kini, guru sentiasa menjadi ikon terbaik dalam kalangan
masyarakat. Guru sentiasa diberi perhatian oleh masyarakat sekeliling tidak
kiralah di kampung mahupun di bandar. Justeru itu, guru perlu menjaga nama baik
profesionnya agar terus menjadi ikon terbaik masyarakat.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
juga telah menggariskan beberapa panduan tatasusila dalam Tatasusila Profesion
Keguruan Malaysia (2005) mengenai tanggungjawab guru terhadap masyarakat.
Antaranya adalah, guru hendaklah mengelakkan diri daripada menyebarkan sesuatu
ajaran yang boleh merosakkan kepentingan pelajar, masyarakat, negara atau pun
yang bertentangan dengan Rukun Negara. Sebagai guru, ilmu pengetahuan yang
disampaikan mestilah benar, tepat serta menepati sukatan pelajaran yang
ditetapkan oleh KPM. Segala pengetahuan tambahan yang mana tidak terkandung di
dalam sukatan yang ditetapkan mestilah bersesuaian dengan tahap sosial dan
perkembangan pelajar serta berguna kepada kehidupan seharian mereka. Manakala,
pengetahuan yang tidak benar, tidak sesuai serta menyimpang jauh daripada
prinsip-prinsip Rukun Negara terutamanya, adalah sangat dilarang kerana ianya
akan membawa keburukan kepada pelajar dan masyarakat serta negara.
Selain
itu, guru perlu memupuk sikap dan nilai murni dalam diri setiap pelajar yang
mana ianya boleh membantu dan membimbing mereka untuk menjadi warganegara yang
taat setia, bertanggungjawab dan berguna serta menghormati adanya perbezaan
kebudayaan, keturunan dan agama. Hal ini sangat penting dalam mewujudkan
perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum bertepatan dengan konsep
Satu Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib B.
Tun Abdul Razak. Di samping itu, guru perlu menghormati masyarakat tempat guru
berkhidmat dan memenuhi segala tanggungjawab sebagai seorang warganegara dan
sentiasa sanggup mengambil bahagian dalam sebarang kegiatan masyarakat. Perkara
ini sangat penting bagi mewujudkan hubungan yang baik dengan masyarakat
setempat serta memperlihatkan kredibiliti guru serta pandangan positif mereka
terhadap guru.
Sebagai
seorang pemimpin, guru haruslah menggalakkan kerjasama dan persefahaman di
antara guru dengan ibu bapa, institusi pendidikan dengan masyarakat serta
memberi sumbangan cergas untuk meningkatkan kehidupan moral, kebudayaan dan
kecendekiawan masyarakat. Guru perlu sentiasa bersedia membantu dan
menyumbangkan tenaga apabila ibu bapa mahupun masyarakat memerlukannya pada
bila-bila masa dan dimana jua. Sebarang masalah yang timbul haruslah dibawa
berbincang dan bersama-sama mencari penyelesaiannya. Guru sentiasa menjadi
perhatian masyarakat, maka segala perlakuan guru dilihat oleh masyarakat
sekeliling. Maka, guru seharusnya berpegang kepada tingkah laku yang sopan yang
diterima oleh masyarakat dan menjalani kehidupan sehari-hari dengan baik supaya
menjadi contoh teladan kepada mereka.
Guru perlu memainkan peranan dengan meningkatkan kecekapan, ketajaman
dan ketrampilan diri dalam perlaksanaan tugas dan interaksi dengan masyarakat
serta menawarkan khidmat bakti dan kepimpinan dalam kehidupan masyarakat. Akauntabiliti Guru terhadap
Negara Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK)Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan kepada Tuhan.
Usaha
ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berketrampilan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sokongan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Matlamat
Pendidikan Negara1. Malahirkan
warganegara yang mempunyai sahsiah yang baik, seimbang dan bersepadu dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani.
2. Percaya
dan patuh kepada Tuhan.
3. Berilmu
pengetahuan dan berfikiran kreatif dan rasional, berakhlak mulia dan berktrampilan.
4. Berkeupayaan
memberi sumbangan ke arah menambahkan kemakmuran masyarakat dan negara.
5. Setia
kepada negara dan bertanggungjawab untuk menjaga hubungan baik dan mesra di
antara insan dan memupuk perpaduan masyarakat Malaysia.
Tujuan
Pendidikan Negara.
1. Membentuk
peribadi warganegara yang seimbang.
2. Memberi
fahaman individu tentang alam sekeliling dan tingkah laku manusia.
3. Membentuk
pekerja yang positif, cekap dan bertanggungjawab.
4. Membentuk
individu yang boleh menerima dasar demokrasi.
5. Membentuk
individu yang berdaya usaha.
6. Membentuk
bangsa Malaysia yang menjadikan Rukun Negara sebagai panduan hidup.
Guru
bertanggungjawab mendokong perkara yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan serta melaksanakan tanggungjawab tersebut sesuai dengan apa yang
digariskan dalam FPK. Hal ini sangat penting bagi melahirkan warganegara
Malaysia yang berpengetahuan luas serta berkualiti dari segala aspek seperti
yang terkandung dalam FPK. Guru juga perlu sentiasa menjalankan tugas untuk
menyebarkan cita dan Matlamat Pendidikan Negara seperti yang dinyatakan
berlandaskan kepada prinsip-prinsip Rukun Negara.
Kesan Akauntabiliti Guru
terhadap Masyarakat dan Negara Akauntabiliti
guru terhadap masyarakat dan negara telah dibincangkan dengan teliti. Justeru,
seorang guru diharapkan menjalankan tugas dan tanggungjawab seperti yang
diamanahkan supaya segala matlamat yang ditetapkan sama ada matlamat ibu bapa,
masyarakat atau negara mahupun matlamat guru itu sendiri, tercapai dengan baik
dan sempurna. Beberapa
kesan akauntabiliti guru terhadap masyarakat dan negara telah dikenal pasti
sama ada kesan positif mahupun kesan negatif. Kesan positif terhadap masyarakat
yang merangkumi ibu bapa dan komuniti sekeliling berlaku apabila guru
menjalankan akauntabilitinya dengan baik. Antaranya, kesan terhadap guru itu
sendiri. Profesion keguruan akan dipandang tinggi oleh masyarakat. Masyarakat
akan sentiasa menghormati dan menyanjung kerjaya seorang guru kerana segala
tanggungjawab yang dipikul oleh guru adalah sangat berat dan mencabar serta
murni. Selain itu, kesan terhadap hubungan guru dengan masyarakat. Hubungan
guru dan masyarakat menjadi semakin erat dan akrab. Hal ini akan memberi
kelebihan kepada guru untuk menjalankan segala aktiviti berbentuk pendidikan
mahupun sosial dan sebagainya kerana masyarakat sentiasa menyokong dan mudah
memberi sumbangan ketika guru memerlukan.
Di
samping itu, guru yang menjalankan akauntabilitinya akan melahirkan masyarakat
yang mempunyai kesedaran tentang pentingnya ilmu pengetahuan dan kemajuan dalam
kehidupan agar menjamin masa depan yang cemerlang. Masyarakat juga yakin dengan
kredibiliti seorang guru bagi mendidik anak bangsa mereka menjadi generasi yang
berkualiti dan berfungsi bagi menyumbang sesuatu kepada masyarakat dan negara.
Negara sangat bertuah mempunyai guru yang sangat berdedikasi terhadap
kerjayanya tanpa mengira balasan dan ganjaran. Guru seperti ini mampu
melahirkan generasi yang cemerlang dan berdaya saing serta sentiasa berusaha
memajukan negara. Walau bagaimanapun, kesan negatif akan berlaku
sekiranya seorang guru mengabaikan akauntibilitinya terhadap ibu bapa,
masyarakat dan negara. Antara kesan-kesannya adalah guru tidak akan dihormati
dan dipandang rendah oleh masyarakat. Selain itu, ibu bapa pelajar tidak yakin
untuk menyerahkan anak mereka di bawah jagaan guru kerana dikhuatiri anak
mereka akan diabaikan dan sebagainya. Di samping itu, ibu bapa juga tidak akan
mempercayai guru dalam apa jua aspek sama ada didikan dan pelajaran mahupun
sikap dan amanah yang diberikan kepada guru.
Kesan
seterusnya adalah terhadap masyarakat. Hubungan yang erat dan mesra tidak dapat
dijalin antara guru dengan masyarakat akibat guru tidak melibatkan diri dalam
aktiviti kemasyarakatan sehingga guru tersebut tidak dikenali. Hal ini
menyebabkan guru sukar mendapat sokongan dan kerjasama daripada komuniti
sekeliling dalam aktiviti di luar sekolah. Selain itu, masyarakat akan menjadi
mundur daripada segala aspek terutama aspek intelek, rohani, jasmani, dan emosi
kerana guru tidak mampu menjana pemikiran dalam usaha mengubah taraf hidup
sesebuah masyarakat. Maka, pelbagai masalah akan timbul seperti masalah sosial,
ekonomi dan sebagainya kesan daripada ketidakberhasilan guru memupuk nilai
murni dan nilai perpaduan dalam diri pelajar.
Negara
turut terkesan dengan pengabaian akauntabiliti oleh guru. Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang selama ini menjadi panduan pendidikan negara tidak tercapai
akibat sikap guru yang tidak berpegang teguh dengan akauntabilitinya sebagai
seorang guru. Semua perkara yang digariskan dalam Matlamat Pendidikan Negara
juga tidak akan tercapai dan seterusnya mengakibatkan negara kekurangan
generasi yang mampu memacu negara ke arah kecemerlangan di persada dunia.
Namun, lebih teruk lagi, prinsip Rukun Negara juga tidak akan dicapai oleh
setiap warganegara kerana generasi yang dilahirkan oleh guru tersebut tidak
mempunyai jati diri serta tiada semangat cintakan tanah air.
Penutup
Guru
mampu memahami tanggungjawabnya yang sebenar apabila guru itu sendiri memahami
prinsip akauntabiliti. Penghayatan akauntabiliti haruslah dilakukan dengan
sepenuh hati kerana dapat meningkatkan tahap profesionalisme keguruan.
Ini
kerana penghayatan tersebut membolehkan semua guru dapat menjalankan
tanggungjawab dan tugas-tugasnya dengan penuh komited dan dedikasi.
Akauntabiliti atau tanggungjawab seorang guru merangkumi
akuntabilitinya terhadap diri sendiri. profesion keguruan, pelajar, sekolah,
ibu bapa, masyarakat dan negara. Akauntabiliti dalam diri seseorang guru dapat
ditingkatkan sekiranya seseorang guru itu sentiasa muhasabah diri serta
benar-benar menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang pendidik dengan
berkesan. Peningkatan dalam bidang tersebut melambangkan tingginya kualiti
seseorang guru yang juga akan meningkatkan taraf profesionalisme keguruan. Oleh
yang demikian, akauntabiliti perlulah dihayati oleh setiap individu bergelar
guru. Sekiranya seseorang guru itu mengabaikan akauntabiliti terhadap tugas dan
tanggungjawabnya, maka ia tidak mampu melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik
dan akan gagal melahirkan modal insan seperti yang di cita-citakan negara.
Tugasan Individu (Tugasan 2) Kejayaan Murid Kebahagiaan GuruMohamad AbdullahAkhbar Utusan Malaysia,
17.05.2014 (http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140517/re_01/Kejayaan-murid-kebahagiaan-guru)
Pengenalan
Sejak
negara mencapai kemerdekaan 56 tahun lalu, pelbagai dasar pendidikan telah
diperkenalkan. Bermula daripada Laporan Razak pada tahun 1956 sehingga kini,
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, semuanya menuju ke arah
matlamat yang sama iaitu memperbaiki dan meningkatkan kualiti pendidikan negara.
Untuk mencapai hasrat tersebut, pihak sekolah berusaha secara berterusan
menambahbaik pencapaian murid seperti mana piawaian yang telah ditetapkan.
Antaranya, terbit sebuah dokumen dipanggil Standard Guru Malaysia. Dokumen tersebut menekankan kepentingan negara
untuk melahirkan guru cemerlang dalam usaha kerajaan membangunkan modal insan
kelas pertama bagi mencapai status negara maju pada tahun 2020 (Kementerian
Pelajaran Malaysia, 2012). Ulasan Artikel
“Guru-guru berupaya
mencetuskan satu sudut pandang hidup yang dipegang dan kekal dalam kehidupan
kita dengan cara tersendiri. Mungkin ketika itu bukan atas nama inovasi dan
kreativiti, tetapi atas nama keikhlasan dan kasih sayang yang ditunjukkan
melalui tindakan dan cara yang berbeza dalam membentuk pemikiran baharu.Lihat sahaja guru-guru
bersara yang berada di sekeliling kita, yang dengan bangga bercerita tentang
kejayaan pelajarnya. Kejayaan pelajar adalah kepuasan luar biasa bagi diri
mereka” “Hari
ini, zaman telah jauh berubah. Peranan guru-guru bukan sahaja mengajar malah
juga sebagai fasilitator dan pembimbing sekali gus rakan luar biasa kepada
pelajar, di sekolah rendah mahupun menengah”
“Guru bukan sahaja membuka ruang fikir dan
perubahan set minda anak-anak hari ini, malah perlu mencetuskan kaedah,
pengalaman dan inovasi baharu dalam mendidik dan membawa mereka ke mercu
kejayaan. Sekali gus perlu berusaha bersama-sama menggerakkan kreativiti untuk
membuka pemikiran baharu yang lebih bebas selaras dengan perkembangan teknologi
dan lebuh raya maklumat masa kini.”“Guru bukan lagi meluahkan apa yang ada
dalam buku teks atau semata-mata melihat kepada kurikulum untuk dihabiskan
tetapi seharusnya berupaya menggerakkan pemikiran-pemikiran yang dapat membolehkan
anak-anak muda kita bermain dengan inovasi dan kreativiti ke arah menjadikan
proses pengajaran dan pembelajaran lebih menyeronokkan.”
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140517/re_01/Kejayaan-murid-kebahagiaan-guru#ixzz3COxJLaVt
© Utusan Melayu (M) Bhd © Utusan Melayu (M) Bhd
Kesemua
petikan di atas merupakan cebisan daripada jutaan kisah guru yang dipetik
daripada Utusan Malaysia yang menyatakan bahawa kepuasan dan kejayaan bagi
seseorang guru terletak kepada kejayaan para pelajar walaupun tahun dan zaman
silih berganti, cita-cita dan harapan seseorang guru tetap cita-cita dan
harapan yang sama. Tanpa usaha dan pengorbanan guru tidak mungkin pelajar
mencapai kejayaan yang cemerlang. Lantaran itu, sewajarnya jasa dan pengorbanan
para guru dihargai. Guru juga memikul beban melahirkan pelajar berilmu dan
berkebolehan sekaligus bersedia untuk mewarisi perjuangan serta menyumbang
kepada pembangunan negara. Sepanjang pengalaman saya menjadi guru selama 11 tahun, banyak
kisah dan pengalaman yang membuktikan bahawa guru merupakan agen penyumbang
kepada kejayaan murid dan sekolah. Contoh yang jelas adalah seperti mengadakan
kelas tambahan atau kelas intensif kepada murid. Di sekolah saya sendiri, saya
menyaksikan bagaimana para guru berkorban masa, tenaga dan wang ringgit kerana
sekolah saya terletak di sebuah kampung pedalaman manakala kebanyakkan guru tinggal berjauhan dari
sekolah sehingga ada yang terpaksa berulang alik sejauh 60km sehala dari
sekolah. Namun begitu, saya melihat kecekalan dan kesungguhan para guru datang
kesekolah pada waktu cuti hujung minggu mahupun cuti panjang semata-mata untuk
mengajar kelas tambahan kepada murid-murid tanpa sebarang bayaran itensif
daripada mana-mana pihak. Guru-guru juga sanggup mengajar lebih masa di luar
waktu persekolahan seperti pada waktu petang dan malam demi memastikan kejayaan
murid dan meningkatkan prestasi sekolah selaras dengan harapan dan saranan
kerajaan.
Tambahan lagi, adakalanya sering juga guru-guru terpaksa
mengeluarkan kos sendiri untuk bahan-bahan edaran, lembaran kerja bahkan kepada
hadiah-hadiah peneguhan kepada murid. Namun begitu, pada
pandangan saya tidak dapat dinafikan juga faktor kejayaan
sesebuah sekolah bukan sahaja terletak di bahu guru semata-mata tetapi terdapat
juga beberapa faktor yang lain seperti sifat tanggungjawab dalam diri seseorang
pelajar juga merupakan faktor yang amat penting bagi menentukan kejayaannya.
Seorang pelajar yang bertanggungjawab tahu kewajipannya sebagai seorang
pelajar. Dia akan memberi sepenuh perhatiannya kepada pengajaran guru di kelas
dan bertanya jika dia tidak faham serta
mengulangkaji pelajaran secara konsisten.
Disamping itu, dalam usaha untuk mencapai
kecemerlangan pendidikan, peranan kepimpinan sekolah juga sering dijadikan
fokus utama. Dalam hal
ini pencapaian sesebuah sekolah tidak dilihat dari pencapaian akademik
semata-mata tetapi yang lebih penting dapat melahirkan pelajar yang holistik
iaitu mempunyai kemahiran intelek, sosial, fizikal dan berkeupayaan
menyesuaikan diri dalam apa sahaja situasi dan keadaan. Banyak kajian telah dilakukan untuk
melihat faktor kejayaan sesebuah sekolah dan ramai di kalangan mereka
berpendapat peranan pentadbir khasnya guru besar atau pengetua dan ditambah
memiliki ilmu kepengetuaan adalah faktor yang signifikan. ( http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0801&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm#ixzz3COyjCeep )
Hal
ini bertepatan mengikut kajian sebuah jurnal Kurikulum dan Kajian Asia Pasifik (Januari
2004, Bil. 2 Isu 1) pula, faktor penyumbang bagi kejayaan sesebuah sekolah
bergantung kepada 3 faktor iaitu guru, sekolah dan murid.
Kerangka kajian ini adalah sebuah kerangka teoretikal
yang dibangunkan oleh Odden, Borman, dan Fermanich (2004). Pemilihan kerangka ini disebabkan penekanan kepada teori pembelajaran
dan motivasi adalah faktor utama penyumbang kejayaan dalam kalangan murid
adalah guru (Vygitsky, 1978). Kerangka teoritikal Odden et al. (2004)
mengandaikan wujudnya perkaitan rapat antara keberkesanan pengajaran guru
dengan pencapaian murid. Selanjutnya, kerangka ini mengandaikan bahawa setiap
pemboleh ubah bagi faktor sekolah, guru dan murid adalah saling mempengaruhi
antara satu sama lain (Raudenbush & Bryk, 2002). Berikut adalah
Rajah 1 yang menggambarkan kerangka kajian ini.
Berdasarkan daripada kerangka teoritikal Odden et
al. (2004), dapatlah disimpulkan bahawa sekolah merupakan sebagai sebuah sistem
sosial, mempunyai perancangan yang tersusun ke arah matlamat yang ditetapkan.
Pencapaian matlamat organisasi sekolah pula perlulah selaras dan releven dengan
pencapaian matlamat individu dalam organisasi sekolah. Kepimpinan guru juga
merupakan satu proses penambahbaikkan terhadap pengurusan dan perjalanan
sekolah ditambah juga dengan faktor kesungguhan dan pencapaian murid. Oleh yang
demikian, pengajaran dan pembelajaran yang lebih inovatif perlu untuk
melaksanakan tugas perguruan dengan cara yang lebih baik dan berkesan disamping
meningkatkan faktor kepimpinan untuk menggapai kejayaan sesebuah sekolah.
Penutup Sebagai
rumusannya, walau apapun faktor yang dinilai dalam mengukur sesebuah kejayaan,
kita tidak dapat nafikan bahawa hakikat kejayaan sebenar adalah bersifat
subjektif yang membawa pengertian yang sangat besar. Setiap manusia
dijadikan dengan fungsi untuk mencapai kejayaan tersendiri. Allah SWT berfirman
yang bermaksud:- “Maka apakah kamu mengira,
bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahawa
kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”(Surah al-Mukminun: Ayat
115) Tiada
manusia yang lahir tanpa makna. Tiada manusia lahir sia-sia. Biarpun seorang tukang
sapu. Semuanya punya fungsi untuk mencapai objektif tersendiri. BIBLIOGRAFI Buku
Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus
Pelajar Edisi Kedua. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wawasan 2020 Malaysia: Memahami konsep, implikasi dan cabaran.2003. Ahmad Sarji. Utusan
Publications and Distributors.
Asas Kepimpinan &
Perkembangan Profesional. (2013). Syed Ismail dan Ahmad Subki Miskon.
Puchong, Selangor. Penerbitan Multimedia.
Tatasusila Profesion
Keguruan Malaysia. (2005). Kementerian Pelajaran Malaysia.
JurnalPendekatan Pengajaran Guru Dan Kesannya Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam
MataPelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Senai, Johor. Mok Soon Sang
(2001) dalam Zainudin Bin Abu Bakar & Nor Hisham Bin Muhamad Nor. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
Jurnal Kurikulum dan
Kajian Asia Pasifik. (Januari 2004, Bil. 2 Isu 1). Harapan Murid Bermasalah Terhadap Pengajaran
Guru : Satu Kajian Awal di Sebuah Negara Maju.
Odden, Borman & Fermanich. (2004).
Assesing Teacher, classroom and school effects,
including
fiscaleffects. Peabody Journal of
Education, 79(4), 4-32 Internet
Kejayaan Murid Kebahagiaan Guru. (2014). Mohamad Abdullah. Akhbar Utusan
Malaysia. Dipetik pada 1
September 2014 daripada (http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140517/re_01/Kejayaan-murid
kebahagiaan-guru)
Pengetua Teraju Kejayaan
Sekolah. (2011). Tan Sri Alimuddin Mohd Dom. Dipetik
pada 31
Ogos
2014 daripada http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0801&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm#ixzz3COyjCeep
Berdasarkan daripada kerangka teoritikal Odden et
al. (2004), dapatlah disimpulkan bahawa sekolah merupakan sebagai sebuah sistem
sosial, mempunyai perancangan yang tersusun ke arah matlamat yang ditetapkan.
Pencapaian matlamat organisasi sekolah pula perlulah selaras dan releven dengan
pencapaian matlamat individu dalam organisasi sekolah. Kepimpinan guru juga
merupakan satu proses penambahbaikkan terhadap pengurusan dan perjalanan
sekolah ditambah juga dengan faktor kesungguhan dan pencapaian murid. Oleh yang
demikian, pengajaran dan pembelajaran yang lebih inovatif perlu untuk
melaksanakan tugas perguruan dengan cara yang lebih baik dan berkesan disamping
meningkatkan faktor kepimpinan untuk menggapai kejayaan sesebuah sekolah.
Penutup Sebagai
rumusannya, walau apapun faktor yang dinilai dalam mengukur sesebuah kejayaan,
kita tidak dapat nafikan bahawa hakikat kejayaan sebenar adalah bersifat
subjektif yang membawa pengertian yang sangat besar. Setiap manusia
dijadikan dengan fungsi untuk mencapai kejayaan tersendiri. Allah SWT berfirman
yang bermaksud:- “Maka apakah kamu mengira,
bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahawa
kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”(Surah al-Mukminun: Ayat
115) Tiada
manusia yang lahir tanpa makna. Tiada manusia lahir sia-sia. Biarpun seorang tukang
sapu. Semuanya punya fungsi untuk mencapai objektif tersendiri. BIBLIOGRAFI Buku
Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus
Pelajar Edisi Kedua. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wawasan 2020 Malaysia: Memahami konsep, implikasi dan cabaran.2003. Ahmad Sarji. Utusan
Publications and Distributors.
Asas Kepimpinan &
Perkembangan Profesional. (2013). Syed Ismail dan Ahmad Subki Miskon.
Puchong, Selangor. Penerbitan Multimedia.
Tatasusila Profesion
Keguruan Malaysia. (2005). Kementerian Pelajaran Malaysia.
JurnalPendekatan Pengajaran Guru Dan Kesannya Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam
MataPelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah Menengah Kebangsaan Senai, Johor. Mok Soon Sang
(2001) dalam Zainudin Bin Abu Bakar & Nor Hisham Bin Muhamad Nor. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.
Jurnal Kurikulum dan
Kajian Asia Pasifik. (Januari 2004, Bil. 2 Isu 1). Harapan Murid Bermasalah Terhadap Pengajaran
Guru : Satu Kajian Awal di Sebuah Negara Maju.
Odden, Borman & Fermanich. (2004).
Assesing Teacher, classroom and school effects,
including
fiscaleffects. Peabody Journal of
Education, 79(4), 4-32 Internet
Kejayaan Murid Kebahagiaan Guru. (2014). Mohamad Abdullah. Akhbar Utusan
Malaysia. Dipetik pada 1
September 2014 daripada (http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140517/re_01/Kejayaan-murid
kebahagiaan-guru)
Pengetua Teraju Kejayaan
Sekolah. (2011). Tan Sri Alimuddin Mohd Dom. Dipetik
pada 31
Ogos
2014 daripada http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0801&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm#ixzz3COyjCeep
iii.
Pengerak ke arah kebaikan
3. Berilmu
pengetahuan dan berfikiran kreatif dan rasional, berakhlak mulia dan berktrampilan.
3. Membentuk
pekerja yang positif, cekap dan bertanggungjawab.
Sejak
negara mencapai kemerdekaan 56 tahun lalu, pelbagai dasar pendidikan telah
diperkenalkan. Bermula daripada Laporan Razak pada tahun 1956 sehingga kini,
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, semuanya menuju ke arah
matlamat yang sama iaitu memperbaiki dan meningkatkan kualiti pendidikan negara.
Untuk mencapai hasrat tersebut, pihak sekolah berusaha secara berterusan
menambahbaik pencapaian murid seperti mana piawaian yang telah ditetapkan.
Antaranya, terbit sebuah dokumen dipanggil Standard Guru Malaysia. Dokumen tersebut menekankan kepentingan negara
untuk melahirkan guru cemerlang dalam usaha kerajaan membangunkan modal insan
kelas pertama bagi mencapai status negara maju pada tahun 2020 (Kementerian
Pelajaran Malaysia, 2012). Ulasan Artikel

Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wawasan 2020 Malaysia: Memahami konsep, implikasi dan cabaran.2003. Ahmad Sarji. Utusan
Publications and Distributors.
Tatasusila Profesion
Keguruan Malaysia. (2005). Kementerian Pelajaran Malaysia.
Jurnal Kurikulum dan
Kajian Asia Pasifik. (Januari 2004, Bil. 2 Isu 1). Harapan Murid Bermasalah Terhadap Pengajaran
Guru : Satu Kajian Awal di Sebuah Negara Maju.
Pengetua Teraju Kejayaan
Sekolah. (2011). Tan Sri Alimuddin Mohd Dom. Dipetik
pada 31
Kamus
Dewan Edisi Keempat. (2005).
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wawasan 2020 Malaysia: Memahami konsep, implikasi dan cabaran.2003. Ahmad Sarji. Utusan
Publications and Distributors.
Tatasusila Profesion
Keguruan Malaysia. (2005). Kementerian Pelajaran Malaysia.
Jurnal Kurikulum dan
Kajian Asia Pasifik. (Januari 2004, Bil. 2 Isu 1). Harapan Murid Bermasalah Terhadap Pengajaran
Guru : Satu Kajian Awal di Sebuah Negara Maju.
Pengetua Teraju Kejayaan
Sekolah. (2011). Tan Sri Alimuddin Mohd Dom. Dipetik
pada 31
TITIAN ART-ING - The Art Of The Toto - The Toto
ReplyDeleteToto's titanium welder Toto is race tech titanium a titanium rings fusion of metal, micro hair trimmer light and grace with the spirit of music and grace that has inspired this band's titanium powder career. The Toto logo